به گزارش مشرق، حمید یوسف زاده: در حالی که ۷ ماه از سال می گذرد، تعرفه عوارض آزادراه نیمه کاره تبریز - ارومیه با افزایش زیادی مواجه شده است.
جاده شهید کلانتری ارومیه یکی از اصلیترین مسیرهای مواصلاتی بین آذربایجانغربی و آذربایجان شرقی است که روزانه هزاران خودرو از این مسیر تردد میکنند اما تسریع در تکمیل آزادراه ارومیه به تبریز میتواند از حجم ترددهای روزانه در این مسیر بکاهد چرا که این جاده هم نمی تواند پاسخگوی نیاز مردم در شرایط فعلی باشد.
بیشتر بخوانید:
این در حالی است در اتفاق عجیبی با افزایش عوارض آزادراههای تبریز – ارومیه روبرو شدیم که عملیات احداث این مسیر هنوز به پایان نرسیده و این عوارض برای پروژهای دریافت میشود که افتتاح نشده است و به عنوان یک مسیر نیمه بزرگراهی در حال استفاده است.
بخشی از این مسیر چیزی شبیه به مسیرهای خاکی است و نیاز به آسفالت و ترمیم و بهسازی دارد تا در رسته راه های اصلی قرار بگیرد ضمن اینکه دو تونل این مسیر برای تبدیل به آزادراه نیز درحال احداث است، عوارض دریافتی برای خودروهای سواری در این مسیر، ۷ هزار تومان است که با نارضایتی رانندگان و تردد کنندگان از این مسیر روبرو شده است.
افزایش ۴۰ درصدی عوارض آزاد راه ارومیه - تبریز قابل قبول نیست
نادر قاضیپور اظهار کرد: وزیر راه وشهرسازی باید مبنای قانونی افزایش ۴۰ درصدی عوارض آزاد راه احداث نشده ارومیه - تبریز را تبیین کند چراکه این افزایش قابل قبول نیست. این پول، پول زور است که از مردم میگیرند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش عوارض در گرانترین آزادراه احداث نشده ایران صدای اعتراض رانندگان را درآورده است و باید دادستانی و نهادهای حاکمیتی به این موضوع ورود کنند.
وی بابیان اینکه به جای آنکه با درنظر داشتن وضعیت اقتصادی مردم تلاش شود برای رضایت عمومی از بار هزینه ها کاسته شود در اولین روز از هفته دفاع مقدس هدیه وزارت راه و شهرسازی به مردم آذربایجان افزایش ۴۰ درصدی عوارض آزادراه ارومیه_تبریز بوده است، افزود: عصبانیت مردم کاملا بجاست زیرا عوارض پنج هزار تومان در ابتدای آزاد راه احداث نشده ارومیه - تبریز به هفت هزار تومان افزایش یافته است.
پیشرفت فیزیکی قطعه سوم آزاد راه ارومیه تبریز اصلاً مطلوب نیست
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجانغربی گفت: پیشرفت فیزیکی آزاد راه ارومیه تبریز به ویژه قطعه سوم آن اصلاً مطلوب نیست و برای ساخت قطعات پنج، شش و تکمیل قطعات یک تا چهار به 1000 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
پیمان آرامون اظهار کرد: این روزها دریاچه ارومیه به عنوان یکی از منحصربهفردترین جاذبههای توریستی حال و روز قابل قبولی پیدا کرده بنابراین رسیدگی به آزادراه ارومیه تبریز که از میانه این دریاچه میگذرد بسیار پر اهمیت است.
وی افزود: استانداری آذربایجانغربی به شدت پیگیر تکمیل زیرساختها و تکمیل کاربریهای قطعات اول و دوم پروژه است و آن را در اولویت کاری میداند اما قطعه سوم این پروژه که دارای 2 دستگاه تونل و مسیری به طول 17 کیلومتر است پایینترین میزان پیشرفت را دارد که باید فکر اساسی برای آن کرد.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجانغربی خاطرنشان کرد: آزاد راه ارومیه به تبریز 151 کیلومتر طول دارد که در 5 قطعه عملیاتی میشود و تاکنون قطعات اول و دوم آن در آذربایجانغربی تکمیل و بهرهبرداری رسیده اما قطعات بعدی هنوز در حال احداث است.
پروژه آزادراه ارومیه-تبریز اواخر سال 99 افتتاح میشود
سیدهادی بهادری نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت 150 میلیارد تومان از سهم خود را در پروژه آزادراه ارومیه-تبریز به کار میگیرد تا اواخر سال آینده این پروژه به بهرهبرداری برسد.
سیدهادی بهادری اظهار کرد: در این زمینه نیز قرار شد دولت 150 میلیارد تومان از سهم خود در این پروژه به کار گیرد تا اواخر سال آینده پروژه آزادراه به بهرهبرداری برسد که خوشبختانه دوماه قبل دستور آن از رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گرفته شده است.
وی تصریح کرد: متاسفانه روند اجرای تونل قطعه سه با کندی پیش میرود که نیاز به پیگیریهای ویژه دارد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: قطعه چهار آزاد راه ارومیه ـ تبریز از محل روستای سرای تا سه راهی خاصبان در حال پایان بوده و با تعریض جاده و چهاربانده کردن آن، شاهد افتتاح و بهرهبرداری از آن خواهیم شد.
در این جاده بهدلیل بی کفایتی مسؤولان کلافه شدهایم
یکی از رانندگانی که یکی از مسیرهای عبوری او هین جاده بود اظهار کرد: احداث پل میانگذر دریاچه ارومیه باعث شد تا مسیر طولانی رفت و آمد به آذربایجانشرقی کاهش یابد اما این جاده در حال حاضر از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و تخریب آسفالت و وجود دستاندازهای بیشمار در این مسیر مردم را به شدت کلافه کرده و برای این جاده خاکی عوارض چند برابری هم میگیرند که نیاز دارد مسؤولان هر دو استان نسبت به بهسازی آن اهتمام داشته باشند.
آزادراهی ناقص ولی پرهزینه
این عوارض بسته به هر مسیر و آزادراه متفاوت است که بر اساس آخرین ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی، به صورت میانگین ۲۱ درصد نرخ عوارض آزادراهی در کشور افزایش پیدا کرده که با ۵ ماه تاخیر از ابتدای شهریور ماه امسال اعمال شده است.
تعدیل نرخ عوارض آزاده راههای مشارکتی کشور به صورت سالانه در چارچوب قانون مشارکت احداث پروژه های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک و منابع مشابه مالی و پولی کشور و آیین نامه اجرایی آن و قرارداد مشارکت آزادراه های مشارکتی منعقد فی مابین وزارت راه و شهرسازی و سرمایه گذار بخش خصوصی پس از انجام بررسی لازم، تخصصی و کارشناسی و تایید کمیته نرخ گذاری مربوطه در وزارت متبوع و تصویب مقام عالی وزارت راه و شهرسازی عملیاتی می شود.
متولیان امر وزارت راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درحالی این عوارض را بصورت قانونی دریافت میکنند که هیچ خبری از آزادراه نیست و بخشی از این مسیر چیزی شبیه به مسیرهای خاکی است و نیاز به آسفالت، ترمیم و بهسازی دارد تا در رسته راههای اصلی قرار بگیرد ضمن اینکه ۲ تونل این مسیر برای تبدیل به آزادراه نیز درحال احداث است.
عوارض وهزینه های دریافتی، این مسیر را یکی از گرانترین مسیرها در بین آزادراههای کشور قرار داده است.